سبک زندگی

چگونه رفتار منفعلانه به زندگی شما آسیب می رساند

وقتی منفعلانه رفتار می کنید، مسئولیت زندگی یا خوشبختی خود را بر عهده نمی گیرید. در عوض، اجازه می‌دهید اتفاقاتی برای شما بیفتد و فعالانه برای شادتر کردن خود به هیچ وجه تلاش نمی‌کنید.

رفتار منفعل معمولاً منفی است و می تواند تقریباً به هر بخش از زندگی شما آسیب برساند. وقتی منفعل هستید، به این معنی است که افراد یا نیروها، اتفاقات زندگی شما را کنترل می کنند. برای مثال، ممکن است به دلیل ترس یا اضطراب به دنبال یک فرصت شغلی جدید نروید یا به دلیل احساس تعهد از پایان دادن به یک رابطه سمی امتناع کنید. اما رفتار منفعلانه بر حوزه‌های بیش از این نیز تأثیر می‌گذارد. رفتار منفعلانه ممکن است بر تصمیم گیری در مورد آنچه که در مورد امور مالی شما اتفاق می افتد تأثیر بگذارد. ممکن است به دلیل تنبلی و بی تفاوتی از برنامه های تعطیلات خود دست بکشید. ممکن است به دلیل فقدان نظم و انضباط شخصی ورزش نکنید رفتار منفعلانه می تواند به آرامی به صورت روزانه در زندگی شما نفوذ کند.

ویژگی های رفتار منفعل

تعاریف زیادی در مورد رفتار منفعلانه وجود دارد، ولی دوست داریم اینگونه تعریف کنیم که شما به افراد یا نیروها اجازه دهید تا زندگی شما کنترل کنند.به این معنی که چیزهایی که می خواهید را دنبال نکنید. با این کار شما اجازه خواهید داد همه چیز برای شما اتفاق بیفتد. اغلب این کارها شامل عدم ایستادن و رها کردن احساسات در زمان خشم و نا امیدی است.و همچنین رفتار منفعلانه شامل مواردی از جمله عدم تعیین هدف ها و دنبال نکردن به طور فعال چیزهایی در زندگی که باعث میشوند شما احساس بهتری داشته باشیدف مثل امتحان کردن یک سرگرمی جدید، داشتن مطالعه بیشتر و یا تعطیلات.از دیگر رفتارهای منفعلانه میتوان به مواردی چون همیشه بهانه آوردن، سرزنش دیگران در مورد مشکلات خود، و قرار دادت خود رد پشت آتش، اشاره کرد.

رفتار منفعلانه تقریباً همیشه ناشی از فقدان انضباط شخصی یا توانایی کنترل احساسات و انگیزه های منفی خود، همراه با کمبود انرژی یا بی تفاوتی است. برخی از افراد با نظم و انضباط و انرژی کمتری نسبت به دیگران به دنیا می آیند، اما می توان رفتارهایی را نیز آموخت. اگر در محیطی با هرج و مرج یا استرس زیاد بزرگ شده اید، ممکن است یاد گرفته باشید که به عنوان راهی برای کنار آمدن با آن محیط، منفعل باشید.

چگونه بفهمم منفعل هستم؟

آیا شما از آن دسته افرادی هستید که ترجیح می دهید در حاشیه بنشینید تا اینکه وارد یک تجربه جدید و چالش برانگیز شوید؟ آیا معمولاً به دلیل ترس از طرد شدن از قرار دادن خود در آنجا اجتناب می کنید یا از آن دسته افرادی هستید که ترجیح می دهید زیر رادار بمانید و متمایز نشوید؟ اگر چنین است، این احتمال وجود دارد که شما در دسته فردی با رفتار منفعل قرار بگیرید. اگر به نظر شما شبیه است، نگران نباشید – رفتار منفعل چیزی است که تقریباً هر فردی گهگاه تجربه می کند. لزوماً چیز بدی هم نیست. در واقع، داشتن درجاتی از انفعال گاهی اوقات به دلایل مختلف می تواند مفید باشد. با این حال، اگر تبدیل به یک عادت یا اتفاقی شود که اغلب در زندگی روزمره شما اتفاق می افتد، می تواند عواقب منفی در مسیر داشته باشد. بیایید نگاهی به نمونه های رفتار منفعل بیندازیم و اینکه چگونه انفعال می تواند بر بخش های مختلف زندگی شما تأثیر منفی بگذارد.

چگونه انفعال (رفتار منفعلانه) به زندگی شخصی شما آسیب می رساند

زمانی که شما یک فرد منفعل هستید، به احتمال زیاد در یک رابطه ای بد باقی خواهی ماند، حتی اگر این رابطه ناسلم و مضر باشد. یا شاید ممکن است برای خوشبخت شدن خود، در مقابل نیازهای رابطه ی خودو یا وقت گذاشتن برای خود مبازره نکنید. حتی گاهی متوجه این موضوع نمیشوید که ممکن است خودتان یا عزیزانتان آسیب ببینید. زمانی روابط ناسالم به پایان خواهند رسید، ولی منفعل بودن میتواند منجر به پایانی دردناک تر و منفی تر شود. این کار باعث رنجیده خاطر شدن اطرافیان شما میشود که باعث میشود شما فکر کنید یک قربانی هستید. حتی باعث میشود شما عصبانی شوید و در این زمان هیچ اقدامی انجام ندهید. ممکن است با نگاه به زندگی خود احساس پشیمانی کنید.

چگونه رفتار منفعلانه به زندگی حرفه ای شما آسیب می رساند

رفتار منفعلانه در محل کار به این معنی است که شما ریسک نمی کنید. همچنین ممکن است در روابط کاری، چه با همکاران و چه با رئیستان، مشکل داشته باشید. ممکن است شما را ضعیف یا کمتر برای تیم خود مفید بدانند، و ممکن است ارتقایی را که شایسته آن هستید دریافت نکنید. ممکن است در موقعیتی گیر بیفتید که دوست ندارید، و ممکن است نتوانید شغل خود را تغییر دهید یا برای ارتقای شغلی تلاش کنید که بیشتر از آن لذت ببرید. حتی ممکن است فرصت هایی را از دست بدهید که باعث پیشرفت شغلی شما می شود به گونه ای که بیشتر از آن لذت ببرید، مانند فرصتی برای سفر برای کار، شرکت در یک کنفرانس یا انجام یک پروژه جدید. ممکن است شانس برقراری ارتباط با افرادی را که می توانند به پیشرفت شغلی شما کمک کنند، از دست بدهید.

دیدگاه افراد منفعل از زندگی

-این افراد آینده خود را به دست سرنوشت میسپارند.

-براین باورند که همه چیز خودش اتفاق می افتد.

-زبانشان مردد و نامطمئن است.

-همیشه به دنبال تایید دیگران هستند

-دیدگاه های خود را کم ارزش جلوه می دهند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا