متفرقه

آنچه تحقیقات در مورد کتو می گوید

رژیم کتوژنیک به دلیل فواید کاهش وزن خود توجه زیادی را به خود جلب می کند، اما همچنین می تواند برای کسانی که از اختلالات عصبی مانند صرع و اختلالات انسولین مانند دیابت نوع 2 رنج می برند، مفید باشد.

مطالعات نشان داده است که رژیم کتو میتواند به بیماری سندرم تخمدان کیستیک، باروری نیز کمک کند.

در ان مقاله پژوهشگران فواید و مزایای رژیم کتو که به سلامتی مربوط است را آورده اند:

می تواند دیابت نوع 2 را تنظیم کند

رژیم کتو به افارد مبتلا به دیابت نوع2 کمک می کند تا قند خون را کنترل و آن را پایین بیاوردند و همچنین باعث کنترل انسولین نیز میشود.

  • مطالعه‌ای در سال 2005 نشان داد که رژیم کتو به بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 اجازه می‌دهد مصرف داروهایی را که به آنها در تنظیم سطح انسولین کمک می‌کرد، متوقف یا کاهش دهند.
  • یک مطالعه در سال 2008 نتایج مشابهی را در بیماران خود نشان داد. بیمارانی که چاق بودند و دیابت نوع 2 داشتند، می توانستند سطح قند خون خود را بهتر کنترل کنند و همچنین داروهایی که انسولین آنها را کنترل می کرد، کاهش دادند.
  • یک بررسی در سال 2017 از 9 مطالعه که از نتایج هر دو مطالعه 2005 و 2008 پشتیبانی می کند، نشان می دهد که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که از رژیم غذایی کم کربوهیدرات استفاده می کنند، به طور کلی می توانند سطح گلوکز خون خود را بهتر از بیماران دیابتی با رژیم غذایی معمولی یا پر کربوهیدرات کنترل کنند.

ممکن است به کاهش وزن کمک کند

نشان داده شده است که رژیم کتو به کاهش وزن کمک می کند – به ویژه کاهش چربی – زیرا می تواند اشتها را سرکوب کند و از طریق کتوز چربی سوزی را آغاز کند.

  • یک مطالعه در سال 2004 نشان داد که بیماران چاق که تحت کتوز قرار گرفتند، پس از یک سال رژیم غذایی، 4.5 پوند از دست دادند. اگرچه این مطالعه اشاره می کند که پیروی طولانی مدت از رژیم های کتوژنیک دشوار است.
  • مطالعه‌ای در سال 2008 نشان داد که کسانی که رژیم کتوژنیک داشتند و محدودیت دیگری جز کم کربوهیدرات نداشتند (یعنی بدون محدودیت کالری) نسبت به کسانی که رژیم کتوژنیک نداشتند، وزن بیشتری از دست دادند و برای مدت طولانی‌تری سیر ماندند.
  • یک بررسی در سال 2014 نشان داد که رژیم کتوژنیک با کنترل سطح گرسنگی و افزایش چربی سوزی به کاهش وزن کمک می کند.

می تواند به مدیریت صرع کمک کند

  • بررسی 11 مطالعه در سال 2000 نشان داد که رژیم کتو برای کودکان مبتلا به صرع در کاهش دفعات تشنج آنها مفید است. در 16٪ از کودکان، رژیم کتو تشنج آنها را به طور کلی از بین برد، در 32٪ از شرکت کنندگان تشنج بیش از 90٪ کاهش یافت و در 56٪ از شرکت کنندگان تشنج آنها بیش از 50٪ کاهش یافت.
  • بررسی 38 مطالعه در سال 2013 نشان داد که رژیم کتوژنیک یک درمان موثر برای بیماران مبتلا به صرع با میزان موفقیت تقریباً 58 درصد پس از سه ماه رژیم غذایی است.
  • یک مطالعه موردی در سال 2012 اثرات ضد تشنج رژیم کتو را بر روی بیمار 26 ساله مبتلا به صرع تجزیه و تحلیل کرد. این مطالعه نشان داد که این رژیم علاوه بر داروهای ضد صرع، علائم او را در عرض دو هفته پس از شروع رژیم به میزان قابل توجهی بهبود بخشید.

عوارض جانبی احتمالی

جف وولک، متخصص تغذیه و استاد دانشگاه ایالتی اوهایو می‌گوید هنگام پیروی از رژیم کتو، کاهش وزن می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

ولک می‌گوید: «وقتی افرادی که اضافه وزن دارند، رژیم کتوژنیک را شروع می‌کنند، معمولاً در هفته اول حدود 6 تا 8 پوند وزن کم می‌کنند، سپس حدود 1 تا 2 پوند در هفته پس از آن».

با این حال، برخی از افرادی که از کتو استفاده می کنند، ظاهراً از برخی عوارض جانبی اولیه رنج می برند، از جمله:

  • بوی بد دهان
  • یبوست
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • مشکل خواب

کاهش وزن اولیه تا حدی به دلیل از دست دادن وزن آب است زیرا شما تمایل دارید در رژیم غذایی کم کربوهیدرات آب کمتری را حفظ کنید. و برخی از مطالعات نشان می دهد که ممکن است به کاهش وزن در طولانی مدت با کتو ادامه ندهید. برخی این را “فلات کتو” می نامند که زمانی است که به طور کلی کاهش وزن را متوقف می کنید.

خطرات رژیم کتو

رژیم کتوژنیک لزوما برای همه مناسب نیست. به عنوان مثال بچه ها را در نظر بگیرید. متخصصان تغذیه به اینسایدر گفتند که قرار دادن کودکان یا نوجوانان در رژیم کتو – یا هر رژیم غذایی محدودکننده – می تواند منجر به کمبودهای تغذیه ای و اختلالات خوردن شود. کتو را می توان برای درمان تشنج در کودکان استفاده کرد، اما این یک استثنا از قاعده است.

در اینجا برخی از معایب دیگر رژیم کتو وجود دارد و چه کسانی نباید آن را امتحان کنند:

  • ممکن است شرایط قلبی را تشدید کند. اگر مشکلات ریتم قلب دارید یا در خطر ابتلا به آن هستید، کتو در درازمدت عالی نیست. یک مطالعه بزرگ در سال 2019 که توسط کالج قلب و عروق آمریکا منتشر شد و شامل سوابق پزشکی نزدیک به 14000 نفر بود، گزارش داد افرادی که چندین سال غلات، میوه‌ها و سبزیجات نشاسته‌ای زیادی مصرف نمی‌کنند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به یک بیماری قلبی به نام AFib هستند.
  • می تواند باعث کمبود مواد مغذی شود. حتی اگر شما سالم هستید، کتو طولانی مدت می تواند منجر به کمبود ویتامین B و C شود، زیرا بسیاری از غذاهای غنی از این ویتامین ها – مانند لوبیا، حبوبات و میوه ها – دارای کربوهیدرات بالایی هستند. اگر هنوز در کالری مازاد هستید، کتو ممکن است شما را به افزایش وزن برساند.
  • افراد مبتلا به دیابت باید با دقت درمان شوند.اگر به دیابت مبتلا هستید و برای کنترل آن دارو مصرف میکنید برای تنظیم درست داروها باید به پزشک خود مراجعه کنید و از او مشورت بگیریدتحقیقات نشان داده است افرادی که دیابت دارد با استفاه از رژیم کتوژنیک ممکن است به هیچ داروی تنظیم کننده انسولینی احتیاج نداشته باشند.
  • ممکن است حفظ آن سخت باشد زیرا محدود کننده است. یک فرد معمولی «سالم» احتمالاً نیازی به پیروی از رژیم کتو ندارد، اما احتمالاً می‌تواند از کاهش مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده/فرآوری شده بهره‌مند شود.» در یک مطالعه در سال 2004 در مورد رژیم کتو، بیماران به دلیل ماهیت محدود کننده آن، گاهی اوقات پیروی مداوم از آن را دشوار می دیدند. این در سراسر ادبیات به طور گسترده در مورد اثربخشی طولانی مدت کتو تکرار شده است.

برخی خطرات احتمالی در رژیم کتوژنیک:

از خطراتی که احتمال وجود آنها در رژیم غذایی کتو هست عبارتند از : بروز مشکلات کلیوی، مشکلات مربوط به کبد، کمبود مواد مغذی، ایجاد تغییراتی در خلق و خوی افراد و همچنین بروز مشکل سردرگمی و تحریک پذیری.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا